Skuteczny Public Relations – czyli kilka słów o marketingu szeptanym
— 9 kwietnia, 2014Marketing szeptany to forma marketingu, która wciąż nie jest bardzo popularna w Polsce. Jest on pewnego rodzaju odpowiedzią na fakt, że żyjemy w czasach, gdy jesteśmy wręcz atakowani różnymi formami reklamy – wychodząc z domu mijamy bilbordy i plakaty, włączając radio lub telewizor na pewno natkniemy się na kilka spotów, otwierając gazetę zobaczymy drukowane reklamy. Każda marka chce nas do czegoś zachęcić – abyśmy spróbowali nowego produktu, skorzystali z ich usługi, w sklepach zaczęli sięgać tylko po ściśle określone rzeczy. O ile w przypadku jogurtu albo mleka łatwo jest namówić użytkownika, aby skusił się na promowany produkt, o tyle w przypadkach rzeczy droższych, które będą użytkowane przez dłuższy czas sprawa jest nieco trudniejsza. Ludzie są zmęczeni natłokiem informacji i często umyślnie rezygnują z drobiazgów, które są reklamowane.
Producenci już dawno odkryli, że w dzisiejszym świecie bardzo ważne są rekomendacje – jeśli ktoś nas zachęci do zakupu określonego żelazka, pralki albo danej firmy usługowej to bardzo możliwe, że skorzystamy z rekomendacji. Oczywiście nie zawsze jest tak, że każdy ma kogoś kto mu poleci dany produkt. W takim wypadku wiele osób zaczyna przeszukiwać sieć internetową w poszukiwaniu opinii. Przeglądają fora, strony internetowe, aby dowiedzieć się co inni myślą o jakiejś rzeczy. Tu właśnie zaczyna się rola marketingu szeptanego. Producenci zdając sobie sprawę z tego, zaczynają wynajmować agencje kreatywne, aby te zajęły się odpowiednim tworzeniem dobrej opinii w Internecie. Agencje umieszczają komentarze na stronach branżowych, wchodzić w dyskusje na forach, piszą jak bardzo podoba im się dany produkt. Wydaje się to być wyjątkowo łatwe działanie, jednak warto sobie uświadomić, że absolutnie tak nie jest. Bardzo łatwo jest umieścić zbyt wiele pozytywnych opinii – wtedy widać, że pojawiły się one w sposób sztuczny i potencjalny klient traci zaufanie do marki. Równie trudne jest wchodzenie w dialog na forach internetowych. Na ogół jeśli pojawiają się nowi użytkownicy i od razu zaczynają chwalić jakiś produkt albo firmę wychodzą na niewiarygodnych. W takim wypadku równie łatwo jest stracić zaufanie, bo widać, że jest to po prostu reklama. Innym pomysłem jest zbudowanie profilu zwykłego użytkownika danego forum, a następnie dopiero po jakimś czasie, rekomendowanie produktów. Niestety dzisiaj mało które przedsiębiorstwo pokusza się o dobrze przeprowadzoną strategię marketingu szeptanego. Dobra firma zdecyduje się na stworzenie spójnej strategii i spokojne zachwalanie swoich produktów. Nie można przytłoczyć zwykłego użytkownika, bo wtedy możemy być pewni, że on nie będzie chciał więcej korzystać z danych produktów. Jak widać ten z pozoru prosty sposób na zareklamowanie się, jest tak naprawdę wyjątkowo trudny. Z tego też powodu lepiej jest się decydować na jego zastosowanie tylko jeśli mamy do dyspozycji naprawdę dobrą agencję marketingową i spójną oraz przemyślaną strategię.
Dodaj komentarz