Media News
niedziele handlowe

Niedziele handlowe – czy Polacy chcą ich powrotu?

Niedziele handlowe – ponad połowa Polaków chce powrotu handlu w niedzielę. Mieszkańcy Polski chcą, aby sklepy były otwarte codziennie. Tak wynika z badania przeprowadzonych przez firmę doradczą, która zajmuje się rynkiem nieruchomości (CBRE).

51 procent Polaków chce powrotu niedziel handlowych. 16 procent nie ma zdania na ten temat. Natomiast co trzecia pytana osoba jest przeciwna zakupom w niedzielę.

Jak się okazuje, to mężczyźni są chętniej nastawieni do do powrotu niedziel handlowych. Aż 53 procent z nich chce robić zakupy w niedzielę. Natomiast 48 procent zadeklarowało za powrotem niedzielnego handlu.

centrum handlowe
centrum handlowe / fot. pexels

Jak wynika z badania CBRE, zarówno na wsi, jak i w miastach do 500 tysięcy mieszkańców odsetek Polaków, którzy chcą powrotu do niedziel handlowych jest taka sama – 50%. Natomiast w większych miastach jest to aż 57% osób, które chcą robić zakupy również w niedzielę.

To właśnie mieszkający w największych miastach mają często problem ze zrobieniem zakupów w inne dni niż weekend – wynika z raportu.

Polacy chcą powrotu niedziel handlowych

Już połowa z nas jest zdania, że centra handlowe powinny być otwarte w każdy dzień, co aktualnie ma kilka uzasadnień. Po pierwsze, nadal żywy pozostaje argument związany z tym, że dla niektórych niedziela pozostaje jednym z nielicznych dni, kiedy mogą wybrać się na zakupy – opowiada Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

M. Frątczak dodaje również:

Po drugie, rozłożenie ruchu na siedem, zamiast sześć dni, pozwala sprawniej dopasować się do wytycznych związanych m.in. z unikaniem tłumów i zachowywaniem odstępu między odwiedzającymi centrum handlowe.

W marcu 2018 roku Polacy po raz pierwszy nie mogli zrobić zakupów w niedzielę. Wtedy wprowadzono zakaz handlu.

Młode osoby są zgodne z najstarszą grupą pytanych osób powyżej 55 roku życia – to ok. 52% za powrotem niedziel handlowych. W innych kategoriach wiekowych odsetek wynosi ok. 49%.

niedziele handlowe
centrum handlowe / fot. pexels

Jest pełno osób, które nie mogą zrobić zakupów w ciągu tygodnia i niedziela była jedynym dniem, kiedy mogli wyjść m.in. do supermarketów. Powrót do niedziel handlowych byłby również satysfakcjonujący dla przedsiębiorców, których biznesplany zakładają pracę siedem dni w tygodniu. Z powrotu niedziel handlowych ucieszyłyby się również centra outletowe, które największą odwiedzalność mają w sobotę i niedzielę. Z pewnością zyskaliby również studenci, którzy wcześniej często dorabiali w centrach handlowych także w niedzielę.

Straty a niedziele handlowe

Jeśli chodzi o straty co do powrotu niedziel handlowych, to mogłyby stracić różne kawiarnie i restauracje na ulicach handlowych. Większość osób korzystałaby z gastronomii w centrach handlowych. Być może handel internetowy również by stracił.

Już połowa z nas jest zdania, że centra handlowe powinny być otwarte w każdy dzień, co aktualnie ma kilka uzasadnień. Nadal żywy pozostaje argument związany z tym, że dla niektórych niedziela pozostaje jednym z nielicznych dni, kiedy mogą wybrać się na zakupy – wynika z raportu.

Rozłożenie ruchu na siedem, zamiast sześć dni, pozwala sprawniej dopasować się do wytycznych. To m.in. unikanie tłumów i zachowywanie odstępu między odwiedzającymi centrum handlowe – przekazuje Frątczak.

Badanie przeprowadzono w dniach 19-23 czerwca 2020 roku metodą CAVI na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie 1061 osób.

CBRE to międzynarodowa firma doradcza i inwestycyjna działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych.

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *