Nowe wyzwania przed prasą
— 19 maja, 2014Drukowana prasa nie zniknie w ciągu najbliższych lat. Ostatnie dane ujawniają drastyczne spadki sprzedaży gazet. Coraz większe znaczenie odgrywać będą wydania elektroniczne gazet i dziennikarstwo wysokiej jakości, za co będą musieli zapłacić czytelnicy.
IAA Stowarzyszenie Reklamy zorganizowało debatę na temat perspektyw prasy w latach 2014-2015. Eksperci byli zgodni prasa to gatunek zagrożony wymarciem, ale jeszcze nie w najbliższej przyszłości. Edyta Sadowska, prezes Ringier Axel Springer Polska powiedziała, że prasa drukowana nie zniknie, ale nie będzie to tak duży biznes jak dotychczas. Jej zdaniem wersja papierowa daje czytelnikowi komfort, gdyż może jej dotknąć. Wg Sadowskiej prasa na razie przetrwa, ale nie będzie to trwało wiecznie – tradycyjne gazety przeobrażą się w e-wydania i aplikacje mobilne
Podobne stanowiska była Beata Mońka, ekspert i była prezes Gremi Business Communcation. Zdaniem Mońki model zachowania czytelnika zmienił się – konsument wstaje rano, włącza radio, a informacji szuka głównie w internecie. Uczestnicy debaty byli zgodni, że prasa nie będzie dłużej głównym dostarczycielem newsów. Za to będzie oferować bogatsze treści. Będę je tworzyć wiarygodni i znani autorzy. Sofia Sanejko, wiceprezes domu mediowego Uniwersal McCann, uważa, że najważniejszym będzie zainwestowanie w dziennikarstwo jakościowe, które jest drogie. Sposobem na to jest zmobilizowanie czytelnika do płacenia za e-wydania. Wg Mońki edukacja internautów jest ważna. Jako przykład podała rynek muzyczny, który cierpiał niegdyś na duże piractwo – ostatnio sukcesywnie wzrasta liczba użytkowników płacąc za dostęp do serwisów muzycznych.
Natomiast Sadowska przekonywała, że na aplikacjach i stronach teraz można zarabiać. Ujawniła, że 20 procent przychodów wydawnictwa Ringier Axel Springer Polska pochodzi już internetu i wersji mobilnych (dane nie obejmują grupy onet).
W czasie dyskusji zwrócono uwagę, że domy mediowe nie kupują w prasie dostatecznie dużo reklam. Sadowska uważa, że prasa w domach mediowych to przeszłość i ma słaby PR. Wg niej powód to, że w domach mediowych pracują głównie młodzi specjaliści, którzy nie mają wystarczającej wiedzy o prasie. O lepszy wizerunek tego medium będą walczyć wydawcy, którzy zapowiadają zmiany w prezentacji badań czytelnictwa i wyników sprzedaży tytułów prasowych.
Przedstawiciele prasy wierzą, że wpływ na poprawę aktualnego stanu będzie miała podwyżka cen za reklamy, którą wprowadził TVN na początku roku. Wyniosła ona 30 procent. Sofia Sanejko wyraziła opinie, że podwyżka cen przez TVN może spowodować dwie rzeczy. Po pierwsze może to być korzystne dla innych mediów niż telewizja, gdyż autorzy będą poszukiwać tańszych sposobów na reklamę. Z drugiej strony może być ich nie stać na reklamowanie się w innych mediach. Sadowska dodaje, że ten rok nie będzie łatwy dla prasy, ale z nadzieją patrzy na kolejne lata.
Dodaj komentarz