Media News

Polacy w sieci

Interaktywny Instytut Badań Rynkowych przeprowadził od 12 do 14 marca badanie na zlecenie Google. Projekt pod tytułem „Internet w codziennym życiu” zrealizowano w Czechach, Polsce, Węgrzech, Rumunii i Słowacji.

W internecie serwujemy każdego dnia. Sprawdzamy informacje, logujemy się do portali społecznościowych, oglądamy treści video, przeglądamy pocztę elektroniczną, korzystamy z bankowości elektronicznej. W sieci przebywamy zarówno korzystając z laptopów, tradycyjnych komputerów jak i urządzeń mobilnych. Do internetu zaglądamy zaraz po przebudzeniu, jedząc śniadanie, a również w komunikacji publicznej. Nikt z nas nie wyobraża sobie pobytu na bezludnej wyspie bez dostępu do sieci. Poznajemy ludzi, ale nie wierzymy w wirtualne związki. Podobne konkluzje można wyciągnąć z raportu.

47 proc. Polaków korzysta z internetu każdego dnia, a aż 60 procent przynajmniej raz w tygodniu. Aż 99 procent z nas w sieci serfuje wykorzystując laptopa lub komputer stacjonarny. Przybywa użytkowników „inteligentnych telefonów” (66 proc.) i tabletów (26proc.) z dostępem do internetu.

Internet wykorzystujemy do zdobycia informacji i komunikacji z przyjaciółmi – tak deklaruje 60 procent badanych. Raport wyróżnia trzy grupy użytkowników: entuzjastów (26 proc.), którzy nie potrafią żyć bez internetu, umiarkowanych użytkowników (34 proc.) oraz zdezorientowanych (40 procent). W ostatniej grupie dominują osoby, które chcą odpocząć od sieci. Wśród badanych występuje ciekawe zjawisko. Obawiają się, że bez internetu stracą kontakt z bliskimi i najświeższymi informacjami.

Czy ktoś pamięta staromodne budziki? 86 procent ankietowanych budzi się muzyką z telefonu. Połowa z nas zaraz po przebudzeniu sprawdza informacje, także jedząc śniadanie i podróżując do pracy komunikacją publiczną. Niewielu z nas wyobraża sobie życie bez telefonu. Każdy z nas zna to uczucie niepewności, gdy nie mamy w pobliżu telefonu. Podobne wnioski płyną z raportu. Niemal przez cały dzień towarzyszy nam smartfon lub telefon z dostępem do internetu. Respondenci co 60 minut sprawdzają godzinę, często wykonują zdjęcia i kręcą filmy. 50 procent ankietowanych zamiast długopisu i kartki, korzysta z notatnika w telefonie. Elektroniczny kalendarz wypiera tradycyjny.

Z urządzeń mobilnych częściej korzystają mężczyzn. Stosunek w smartfonach i tabletach wynosi odpowiednio 70 do 62 proc i 29 do 23 proc. Generalnie bardziej skłonni są ludzie młodzi. Aż 45 procent badanych nie potrafi wytrzymać bez mobilnego internetu. Aż 80 procent ankietowanych poszukuje w sieci rozrywki. Można ją rozumieć jako filmy, muzykę, gry, przepisy kulinarne, książki. 45 procent respondentów preferuje internet od telewizji. W sieci oglądamy najczęściej muzykę (teledyski, radio), seriale. 15 procent osób czyta e-booki i magazyny.

Najpopularniejszym portalem jest YouTube. 75 proc. badanych w serwisie szuka muzyki, 66 proc. filmów. 27 procent subskrybuje najmniej jeden kanał. Często internet wykorzystujemy do komunikacji z rodziną i przyjaciółmi. Jest to wygodne i tanie. Wielu z nas obawia się, że bez dostępu internetu, zaniedbamy kontakty międzyludzkie. 54 procent ankietowanych wierzy, że można nawiązać wirtualne przyjaźnie, lecz nie są przekonani do wirtualnych randek. Wg raportu wynika, że nie ufamy osobą poznanym w internecie, tym bardziej nie jesteśmy przekonani do wirtualnej miłości. Tylko 20 procent badanych uważa, że internet służy do zawierania znajomości i rozpoczęcia romansu. 16 procent uważa, że takie znajomości są niebezpieczne. Dwie trzecie jest zdania, że nigdy nie umówiłoby się na spotkanie z osobą z sieci. 12 procent internautów poszło na randkę z wirtualnym znajomym. Wielu z nich przyznaje, że znajomość trwa dalej. Na związki internetowe najbardziej otwarci są ludzie pomiędzy 24 a 34 rokiem życia.

Kobiety częściej wykorzystują internet do kontaktu z rodziną i znajomymi. Częściej wysyłają wiadomości tekstowe, udostępniają zdjęcia i odwiedzają portale społecznościowe. Z kolei płęć brzydka częściej poszukuje rozrywki – przeglądają youtuba, słuchają muzyki i przeglądają mapy. Obydwie płcie chętnie kupują w sieci, lecz mężczyźni robią to częściej. Mężczyźni i kobiety często korzystają z usług finansowych i bankowych – nie wyobrażają sobie braku dostępu do konta online.

64 procent badanych przyznaje, że wpisywała swoje dane do wyszukiwarki. Połowa sprawdza swoich przełożonych i kolegów z pracy. 18 proc. nigdy nie szukała siebie w sieci. Większość respondentów lubią podróżować i organizować wyjazdy. 25 procent z nich co najmniej wyjeżdża raz do roku. 55 procent ankietowanych kobiet stwierdziło, że na bezludną wyspę, zabrałoby przyjaciółkę. Mężczyźni wolą urządzenie z dostępem do internetu.

Badanie przeprowadzono w Polsce, Czechach, Rumunii, Słowacji i Węgrzech. Polacy znajdują się w czołówce pod względem korzystania z internetu. Lepiej wypadają Węgrzy i Słowacy. W Polsce i Rumunii najaktywniejsi są ludzie młodzi – przedział wiekowy to 25-49 lat. Polacy częściej korzystają z mobilnego internetu i urządzeń, ale najlepiej pod tym względem wypadają Rumunii. W tym kraju jest najwięcej posiadaczy urządzeń mobilnych. E-zakupy są najpopularniejsze w Polsce. Co piąty Polak zaraz po przebudzeniu wyszukuje informacji w internecie. Wyższy odsetek występuje w Rumunii, Słowacji i Węgrzech. Na pytanie o niezbędną rzecz na bezludnej wyspie Rumunii, Polacy wymienili Internet. Inne nacje wolałby praktyczniejsze narzędzia jak nóż i zapałki. Polacy nie lubią internetowych randek. Uwielbiają je natomiast Węgrzy.

O autorze

Podobne artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *