Media News
zakupy

Polacy rzadziej robią zakupy niż przed pandemią

Polacy w pierwszym półroczu 2020 roku odwiedzali sklepy o 12% rzadziej niż rok temu. Tak wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Jednak Polacy zwykle mieli pełne koszyki. Dzięki temu, porównując to z poprzednim rokiem – średnia wartość jednorazowych zakupów realizowanych przez Polaków wzrosła aż o 20%.

Do tej pory, Polacy bardzo często dokonywali zakupów FMCG (fast-moving consumer goods), a także odwiedzali mnóstwo sklepów. Jednak przez pandemię spowodowaną koronawirusem, ta sytuacja może się zmienić.

 – Jak wynika z danych dla pierwszych sześciu miesięcy br., średnia liczba wykonywanych przez nas zakupów spadła aż o 12% rok do roku, co było największym spadkiem w zestawieniu z innymi porównywanymi krajami naszej części Europy. Od stycznia do czerwca br. polskie gospodarstwo domowe wykonało średnio 165 wizyt w sklepach. Dla porównania w analogicznym okresie 2019 roku było ich aż 187 – opisuje Rafał Dobrowolski, Strategic Insight Manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Polacy zmienili nawyki zakupowe

Jak wynika z danych GfK, Polacy częściej robili zakupy, korzystając z licznych promocji. A także zwracali uwagę na korzystniejsze ceny produktów. Wpłynęło na to kilka czynników.

Jak się okazuje, 17% Polaków jest zagrożonych utratą pracy albo zostało dotkniętych bezrobociem. A 51% gospodarstw domowych przekazuje, że ich sytuacja finansowa nieco się pogorszyła.

zakupy polacy supermarket
fot. unsplash.com

Polacy zmienili nieco swoje nawyki zakupowe. Częściej odwiedzali dyskonty, gdzie mogli znaleźć bardzo szeroką ofertę produktową marek własnych.

W czasie pandemii koronawirusa bliskość sklepu stała się niezwykle istotnym czynnikiem wyboru miejsca zakupów. Nabywcom bardzo zależało na unikaniu zbędnego kontaktu, np. w postaci korzystania ze środków transportu publicznego. Dlatego częściej niż przed laty wybierali punkty będące w zasięgu spaceru. Takie podejście shopperów w pierwszej połowie roku wywindowało także wyniki supermarketów lokalnych oraz małych sklepów sieciowych – powiedział Rafał Dobrowolski.

Jak wynika z danych GfK, największymi „przegranymi” pierwszej połowy 2020 roku są drogerie, supermarkety z międzynarodowych sieci, a także hipermarkety, które odnotowały spadek całkowitej sprzedaży.

W pierwszej połowie bieżącego roku sprzedaż nieznacznie zwiększyły małe sklepy niesieciowe oraz sklepy specjalistyczne jak warzywniaki czy piekarnie.

zakupy warzywniak warzywa
fot. unsplash.com

Od stycznia do czerwca 2020 roku, zakupy online stały się bardziej popularne.

W czasie pandemii coraz więcej konsumentów wykorzystuje ten kanał nie tylko do zakupu książek, ubrań czy kosmetyków, ale także żywności i innych produktów FMCG. Tylko w pierwszym kwartale 2020 aż 24% gospodarstw domowych dokonało zakupu różnego rodzaju produktów FMCG przez internet. W porównaniu do 15% w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zwiększone zainteresowanie dało impuls do rozwoju całego systemu i infrastruktury handlu on-line. Co w kolejnych miesiącach z pewnością jeszcze mocniej napędzi jego popularność – tłumaczy Rafał Dobrowolski.

Czytaj również: https://medianews.com.pl/badania/praca-zdalna-jak-bedzie-wygladac-w-przyszlosci

O autorze

Podobne artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *